+
Accede a tu cuenta

 

O accede con tus datos de Usuario El Periódico Mediterráneo:

Recordarme

Puedes recuperar tu contraseña o registrarte

 
 
   
 
 

MÚSICA

Florian Weber, exemple de jazz fresc i innovador

El pianista alemany actuarà al cicle ‘Auditori Jazz Club’ el 7 de desembre

 

Actuació. La sala de cambra Manuel Babiloni de l’Auditori serà escenari del concert de Florian Weber. -

E. Gras
02/12/2018

L’any 1969 és clau per entendre el transcurs de la música contemporània. Almenys, en la meua modesta opinió. El per què és ben senzill: Manfred Eicher va fundar el seu segell discogràfic, ECM, les sigles del qual signifiquen Edition of Contemporary Music. Estic convençut que l’aparició d’aquesta companyia va donar pas a una experimentació i avantguardisme que molts no van creure possible.

El seu primer disc editat no va ser altre que el Free at last, de Mal Waldron, tota una declaració d’intencions. El pianista nord-americà va ser un intèrpret introvertit, i la seua música es va acostar moltíssim a un tipus de minimalisme extàtic. Cert és que quan escoltes una de les seues cançons —em ve ara al cap la seua Warm canto— et sumeixes en una atmosfera crepuscular. Waldron era capaç de crear una intimitat inusitada a través de les seues composicions i Manfred Eicher va saber veure aquest potencial en ell i en altres intèrprets genuïns com Keith Jarrett, Jan Garbarek, Charles Lloyd, Pat Metheny, John Abercrombie, Ralph Towner, Paul Motian, Enrico Rava... La llista de mestres és interminable, la qual cosa diu molt del segell alemany, referència indiscutible del jazz modern i de la música experimental i de fusió.

Un altre pianista, Florian Weber, pot presumir de formar part del prestigiós catàleg d’ECM. Fins a la data, el teclista alemany ha publicat dos àlbums en aquesta casa discogràfica que és, per a mi, una mena de llar. A Alba (2016), al costat del trompetista Markus Stockhausen —un altre il·lustre del segell alemany—, descobrim a un Weber capaç de sorprendre amb aquesta capacitat increïble per modular el so del piano, aportant una sèrie de matisos fascinant, cosa que ja descobrís l’històric Lee Konitz en el seu moment, quan va decidir comptar amb ell per a gravar en 2007 Deep Lee i cinc anys més tard, el 2012, el Live at the Village Vanguard.

Alba va suposar el debut de Florian Weber a ECM i a principis d’aquest mes de novembre, concretament el dia 2, va veure la llum el seu segon treball, Lucent Waters, al costat de Ralph Alessi, Linda May Han Oh i Nasheet Waits. En aquest treball trobem una sèrie de composicions i esbossos en els quals ret homenatge a Lee Konitz i on també ofereix brillants peces impressionistes i un tant dramàtiques, deixant sempre espai a la improvisació, ja que com el mateix Weber va confessar després de la publicació del disc, «volia que aquest projecte fos el més obert possible». Un cop més, ECM és sinònim d’experimentació, d’obertura i avantguarda, de recerca de sensacions.

CONCERT A CASTELLÓ

En aquest últim treball, la idea d’exploració és el més important, els contrastos, la configuració de nous contextos. Produït pel propi Manfred Eicher, Lucent Waters és un disc complex però atraient, com també ho és Florian Weber, que visitarà l’Auditori i Palau de Congressos de Castelló el proper divendres, 7 de desembre, dins del programa del cicle Auditori Jazz Club. En aquest concert, el pianista, acompanyat per Michel Benita i Israel Varela, interpretarà tant composicions originals com estàndards que versiona al seu gust. Un concert per no perdre’s.